.::RimBun KeAmpuNan::.

"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati." - Hadis riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir
Bagaimana kita nak membersihkan hati dan membuang sikap-sikap negatif di dalam diri kita secara perlahan-lahan?
Berikut adalah 8 tips mudah yang ingin kami kongsikan bersama.
1.Bersyukur dengan kurniaan Tuhan
2.Beribadat dengan benar dan seikhlas hati
3.Berakhlak baik
4.Menimba ilmu tanpa henti
5.Bekerja keras cara bijak
6.Bersederhana dalam hidup
7.Ringan tangan membantu sesiapa sahaja.

Assalamualaikum w.b.t.

Dalam kaku..bisu..buntu..sekian lama terdiam..sejenak berfikir..jari-jari kurniaan-Nya ini tidak menitip..tidak dibiarkan pena menulis..ku kira begitu lama..dibiarkan bersawang..biarlah..mungkin waktu "diam" waktu terbaik..

Alhamdulillah..tika diri ini diberi nikmat sakit..hati rasa terdetik untuk menulis..waktu "berehat" diri ini memberi peluang untuk pena menulis..

"Ya Allah, aku berlindung pada keagungan-Mu Ya Allah dari keburukan rasa sakit yang aku risaukan.."

Direnung kembali sepasang mata itu...memahami apa yang dirasai...

Semakin lama semakin sakit melihat air mata itu jatuh berderai-derai..jatuh tanpa diminta..mahu diseka..tapi biarkan ia berderai..moga air mata itu menghilangkan resah di hatimu...menghilangkan rasa takutmu..menghilangkan kerisauanmu itu...ya! air mata memberi kelegaan untuk hati kecilmu..menangislah sepuas-puasnya..mungkin air mata ingin berbicara denganmu dengan mengalir dari kaca mata indahmu itu....air mata ingin menemani kesedihanmu...ciptaan Allah ini tak ingin membiarkan dirimu sedih bersendirian...dia tunduk dan patuh pada perintah Allah..untuk jatuh berderai dari matamu..supaya hamba-Nya kembali mengingati-Nya..

Ya..Allah ada...Allah ada untuk mendengar keluhanmu...luahkan semua..ceritakan semua..Allah ingin mendengar suara lunakmu..merayu..merintih pada-Nya..ibadah "keluhan" ini memberi satu kepuasan dan kelegaan pada sekeping hati yang meronta-ronta untuk mengingati Allah..Allah tidak pernah bosan untuk mendengar. Kekayaan Allah tidak akan pernah habis ataupun berkurang kerana banyaknya permintaanmu....Allah s.w.t murka jika ada hamba-Nya tidak meminta pada-Nya...

Rasulullah bersabda: " Siapa yang tidak meminta kepada Allah, Allah akan marah padanya. Maka hendaknya, seorang di antara kalian mengadukan segala urusan kepada Rabbnya, meskipun hanya tali sendal yang putus " (h.r Tirmidzi)

Diri ini hanya mampu menemani sedihnya..hanya mampu menyeka air matamu..hanya mampu mendoakan yang terbaik untuk dirimu...diri ini tahu tangisan itu bukan bermakna dirimu tidak redha atas segala ketentuan-Nya..tapi sebagai satu tanda bersyukur untuk bangkit semula selepas tersungkur..Kita berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap perkara yang hadir dalam hidup ini..Jangan sekali-laki menyesali takdir Allah kersana Allah mungkin sengaja mentakdirkan begitu supaya DIA mempunyai sebab untuk melimpahkan pahala sabar untukmu...

Ketahuilah.....

Jgn lupa segala yg terjd pd kita ada hikmahnya. Salah 1 sbb ujian 2 adalah utk mmbri peringatan pd kita, utk menyedarkan kesilapan kita & spy kita berusaha menjd insan yg lbh baik di sisi Allah.

Ingatlah..ALLAH ADALAH HAKIM UTK KITA DUNIA & AKHIRAT. Hanya ALLAH yg berkuasa memberikan hukuman kpd kita. Cukuplah ALLAH tahu siapa kita. Berserahla pd ALLAH....ALLAH akan sentiasa menolong hambaNya. Hanya ALLAH yg tahu yg mn yg terbaik utk hambaNya.

Ingatla...kita kdg2 terpaksa korbankan benda yg kita sayang spy kita dpt memiliki benda yg lbh baik dr 2. Mesti ada pengganti bg stp perkara yg kita korbankan. Insya ALLAH.


ALLAH MAHA ADIL & MAHA PENYAYANG.


Usahlah memandang semua dgn pandangan mata semata-mata, tetapi pandanglah dgn pandangan hati....kita bukan saja dpt melihatNya dimana-mana tetapi dpt merasa rahmat kurniaanNya juga....

Kerana kasihMU padaku ujian kau titipkan tanda ingatan, kerana sayangMU padaku mehnah kau anugerahkan sebagai pedoman..

Saat yang lain menjauh, KAU masih setia di situ, mendengar keluh-kesah hatiku, mendengar segala luahanku, mendengar rintihan dan ratapan hatiku, mendengar doa-doaku, permintaanku.

Dalam mencari cintaMU, kadang² aku penat dan lelah, tapi KAU tak pernah lelah menanti, kerana kasih dan sayangMU padaku hambaMU. KAU tak pernah jemu dan kau sentiasa setia disisi.

Yang susah dimiliki itu sesuatu yang berharga...kerana itu cintaMU adalah cinta yang hakiki.. cinta yang paling berharga antara semua cinta di dunia.


"Say your prayers before prayers for you are said"

"Blessed are they who have the gift of making friends, for it is one of God's best gifts. It involves many things, but above all, the power of going out of one's self, and appreciating whatever is noble and loving in another."

Ku mengintai ketenangan di antara kekalutan,
Kerana keinginan tidak pernah kesampaian,
Ku kutip sisa-sisa dari segala keruntuhan,
Bangkit semula meneruskan baki perjalanan..

Ku menghimpun kekuatan ku memohon ketabahan,
Meredah gelombang hidup dan dugaan mencabar,
Ku anggap kegagalan bukan suatu kekalahan,
Tapi suatu kejayaan yang masih tertunda...

Ku meminta diberikan sejenak kesempatan
Untuk ku ulangi kembali langkah pertama
Keperitan yang ku rasa mengajar erti kesabaran
Menyedarkan ku insan memerlukan Mu Oh Tuhan..

Di rimbun keampunan ku mencari keredhaan,
Melerai segala kusut dan kecamuk dihati,
Ku cari kejernihan di segenap ruang maya,
Masih ku sedar ku sedang diperhatikan Mu Oh Tuhan....

[ Rimbun keampunan, hIJJaz]

~ TiNta QaSiEh qIrAnA~

0 komentar:

Posting Komentar